ERELOON
Een advocaat ontvangt een ereloon en een vergoeding voor zijn/haar gemaakte kosten (zoals briefwisseling, verplaatsingskosten, telefonie). Aangezien ieder dossier een eigen aanpak vereist, is het voor een advocaat quasi onmogelijk om op voorhand een exact bedrag aan ereloon en kosten mee te delen. Het verloop van een dossier is vaak onvoorspelbaar en afhankelijk van externe factoren zoals de proceshouding van een tegenpartij, gewijzigde omstandigheden en/of onvoorziene struikelblokken doorheen de procedure. Er wordt niettemin getracht om zo transparant mogelijk hieromtrent te communiceren, waarbij u zich onderstaand reeds een idee kan vormen van de gehanteerde tarieven.
Bij aanvang van elk dossier wordt er een overeenkomst opgesteld tussen de advocaat en de cliënt waarin onder meer duidelijke afspraken worden opgenomen over de kosten en erelonen in het kader van de dienstverlening.
Er wordt steeds met provisiefacturen gewerkt zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
UURTARIEF
Standaard worden dossiers aan een uurtarief gerekend.
Een basisuurloon van € 125,00 (excl. 21% BTW) is in beginsel van toepassing, doch aanpasbaar.
Het bedrag wordt onmiddellijk bij de eerste consultatie met de cliënt afgesproken en hangt uiteraard af van onder andere de complexiteit, de aard van de zaak en de hoogdringendheid.
Afhankelijk van het soort dossier zijn andere ereloonafspraken bespreekbaar zoals een forfaitaire vergoeding, abonnement, succesfee,…
KOSTEN
Naast de specifieke, dossiergebonden kosten (*) wordt ook een bijdrage in de algemene kosten voor de werking van het kantoor (**) gerekend. Deze betreft 10 % van het totale ereloon.
(*) omvat onder meer: aanleg dossier, kopies, telefonie, aangetekende zending, verwerking briefwisseling (per post/ per email), kilometervergoeding, gerechtskosten (rolrechten, afschriften, expedities), kosten van derden (DPA, gerechtsdeurwaarder, vertaling,…).
(**) Omvat onder meer: huur, afschrijvingen, kosten van nutsvoorzieningen, infrastructuur, informatica-ondersteuning, onderhoud, meubilair, archiefbeheer, permanente vorming, juridische literatuur, baliebijdrage en boekhoudkosten.
Algemene voorwaarden
Voor raadpleging van de algemene voorwaarden klik hier
